Nyheter

Påsketur 2024

I år, som to ganger før, gikk påsketuren til Salviks Camping litt nord for Grebbestad. Det var to påmeldte dykkere, men helsen gjorde at Harald valgte å stå over dykking på denne turen. Båten ble derfor ikke tatt med, men jeg tok med dykkerutstyr og ble med Dyk-Leif på en dagstur ut til Väderöarna. Temperaturen i vannet lå på rundt 4-5 grader, så det var ikke så mye liv å se. Det var noen småkrabber og fisk, og et og annet kamskjell nedgravd i sanden.

Fra Strachan var det fire mennesker og en hund som dro sørover på onsdagen, og utrolig nok var det Harald og Nina som ankom campingen først. De var «tidlig» ute, og hadde reiserute via Sandefjord slik at de kunne få seg en liten tur på cruise. De ankom Sandefjord litt for sent til å kunne beholde sin bestilte plass, og endte opp så langt bak i køen at de ikke kom med båten. De måtte derfor nøye seg med en litt mindre eksklusiv tur på fergen mellom Horten og Moss.

Skjærtorsdag etter frokost bestemte vi oss for å ta en sykkeltur, men da vi skulle gjøre oss klare fant Guro ut at hun hadde glemt både hjelmen og nøkkelen til elsykkelen sitt batteri (Harald, Nina og undertegnede hadde ikke elsykkel). Hun tok derfor med seg den firbente på en joggetur i Tjurpannan naturreservat. Vi andre tok en lett tur (noen ble kanskje mer sliten enn andre) til puben i Havstenssund. Etter sykkelturen var det flere som var klare for shopping, så da dro alle til Sportshopen.

Langfredag dro jeg på tur med Dyk-Leif, mens de andre tok en fottur. Denne dagen var det både litt vind og regn som økte både i styrke og mengde utover dagen, så turen tilbake til fastlandet ble litt humpete. Dennis kom også nedover denne dagen.

På påskeaften ble det ny tur. For noen var det sykkeltur som gjaldt, for andre var det shoppingtur som lokket. Vi samlet oss etter hvert på en restaurant i Grebbestad for en liten matbit, før vi dro tilbake til Saltvik. Middagen tok vi på Bistro Tjurpannan. Her ble det blant annet fortært burger, pizza og tartar.

Påskedag startet med et voldsomt smell. Vi ble alle vekket av noe som først kunne oppfattes som en eksplosjon. Det kjentes ut som at det ristet i hele hytta. Vi skjønte heldigvis fort at det var et uvær som herjet rundt oss. Det lynet og tordnet, og det var flere bilalarmer som ble utløst. Det ene lynet slo ned ca 400m fra hytta! Været bedret seg etter hvert, og etter litt mat ble bilene pakket før vi satt kursen hjemover.