Nyheter

Sensommertur til Bogøyvær 2021

Årets sensommertur til Bogøyvær utenfor Frøya på trøndelagskysten startet med at Terje, Derek, Håvard, Duy og Geir kjørte fra Nittedal litt utpå fredagskvelden i Terjes bil og med en tilhenger full av dykkerutstyr og bagasje. For de som var våkne nok underveis var det et rikt dyreliv å oppleve på turen, med elg, hjort og rev langs veien. Ingen dyr ble påkjørt denne gangen heller, forunderlig nok.

Lørdag morgen entret reisefølget Hotell Frøya idet restauranten åpnet kl 0700 og kunne innta en som vanlig utmerket frokost. Deretter gikk turen innom Bryggeriet Frøya som ligger ute i øygruppen Uttian og drives av Terjes kusine. Vi fikk en omvisning i bryggeriet og kjøpte med oss et bra utvalg av produktene.

Da vi gikk av fergen på Bogøyvær ble vi som vanlig møtt av Terjes foreldre, Kalle og Inger. Kalle hjalp oss med å få utstyr og bagasje kjørt opp til skolebygningen hvor vi skulle bo. Etter en lang tur, litt mangelfull søvn og mye sjauing av utstyr og bagasje var det ingen som hadde ønske om noen umiddelbar sjøbading. Dagens dykk ble derfor i ølglassene på Supen Pøbb, sammen med en av stedets spesialiteter, Fish n’chips. På kvelden disket Kalle og Inger opp med en flott kalkunmiddag.

Søndag morgen var vi imidlertid klare for å dykke. Siden mange ikke hadde dykket på en stund, valgte vi å starte med et tilvenningsdykk på Knubben. Her var det også litt kamskjell og krabbe å plukke med seg. Det var havblikk og tett tåke og litt krevende å finne en trygg vei tilbake til brygga. Innen neste dykk var tåka forsvunnet, men forsiktigheten tilsa at vi ikke skulle dra langt ut til havs, så vi valgte å dykke ved Skogsholmslykta. Etter dykkingen kunne vi nyte en herlig elgstek til middag.

Mandag kom Harald og Geir oppover. De hadde som vanlig kjørt motorsykkel hjemmefra og til fergeleiet på Dyrøy (med overnattingsstopp!), og ankom tidlig nok til å bli med på dagens første dykk. Nå var været veldig bra, så vi la turen helt ut til Klakken. Her viste det seg å være mengdevis av pigghå som gjerne ville svømme sammen med oss. Lunsjen oppe på ”bakken” besto av syltet makrell, stekt makrell og seilever. Noe for enhver smak.

På neste tur ble John Einar, en venn av Terje, med oss ut for å dykke. Vi fordelte oss i to båter og dro ut til en plass i nærheten av Sula. Der fant vi krabber, kamskjell, og breiflabb. Om kvelden var det ball til middag. Nå var badestampen varmet opp og klar, og Kalle og Inger laget Irish Coffee mens vi kunne slappe av i stampen.

Tirsdag var planen å ta et strømdykk i et sund ved Mausund. Tidevannstabellen ble studert og beregningene tilsa at strømmen ville gå sterk og frisk gjennom sundet. Når vi kom uti og nedi vannet viste det seg å være helt stillestående, så noe strømdykk ble det absolutt ikke. Det ga imidlertid muligheten til å kikke litt på en steinbit som lå under noen steiner.

Dykk nummer to gikk til en plass som blir kalt for Uggstein. Nå var Harald kommet i tydelig breiflabbmodus og svømte som en Terminator i intens jakt etter breiflabb. Og han fikk også to stykker, men i strevet med å få flabb nr. 2 oppi fangstnettet klarte nr. 1 å smette av gårde igjen, dessverre. Dykkerbuddy Geir svømte omkring og tittet på både hummer og steinbit, men alle forsøk på å påkalle oppmerksomhet fra Breiflabb-Terminator mislyktes.

På kvelden ble det krabbelag med etterfølgende Irish Coffee og nok en tur i badestampen.

Onsdag var det tid for kamskjelldykk. Mye av betalingen for oppholdet vårt gjøres jo i kamskjellvaluta, så her måtte det jobbes.  Turen gikk til den etter hvert faste plassen vår ute ved Sula. Det ble dårlig fangst på det første dykket, men ganske mye bedre på dykk nr to.

Etterpå var det tid for å smake på ølet fra Bryggeriet Frøya, før Kalle og Inger disket opp med pasta “frutti di mare” og kaffe avec. Deretter var det tid for å gå i gang med kamskjellrensing etter kjent samlebåndmetode. Etter at dagens produksjon var talt opp viste det seg at gjelda vår nå var gjort opp, pluss at vi hadde et lite overskudd til oss selv også.

Torsdag dykket vi på samme sted som det første dykket dagen før. Harald mente det måtte være breiflabb der, og ville ha tak i dem. Det fikk han, men mistet til gjengjeld lykta si etter en uheldig kommunikasjonssvikt med de som var i båten. Noen få kamskjell ble det også på oss. Neste dykk ble på samme sted for å lete etter lykta. Til tross for at vi gikk tett manngard under vann fant vi ingen lykt, det var trolig litt for dypt der den falt ned.  Derimot ble det mer breiflabb, faktisk en ganske stor en. Den fikk det lite vakre portrettet sitt på Facebook, siden Maria på 10 år hadde spurt hvordan en slik fisk så ut.

Duy hadde stått over det siste dykket for å lage sushi til alle mann. Den ble som vanlig tatt veldig godt i mot. En ny lakseakevitt viste seg å passe godt til. Til tross for at været nå var blitt litt surt våget vi oss ut i badestampen, hvor det nesten var hvite skumtopper på bølgene. Godt oppvarmet av akevitt og Irish Coffee hadde vi det imidlertid helt utmerket ute i den friske brisen.

Fredag ble det nok et kamskjelldykk rett utenfor sundet, ved Grøttingsøya, hvor det ble en grei fangst som bidro til å øke vår egen kamskjellkvote betydelig. Etterpå ville man ut til Terningsflua hvor det formelig krydde av breiflabb og steinbit. Haralds breiflabbfangst over de siste dagene ble middagen på kvelden.

Lørdag var det pakking og hjemreise. Geir og Harald fyrte opp motorsyklene og satte av gårde på en road trip mot nordvestlandet, mens vi andre satte oss i bilen til Terje og forberedte oss på en lang kjøretur langs E6 hjemover. Bortsett fra en litt uoppmerksom bilist på Hjerkinn som fikk opp pulsen vår et øyeblikk, gikk det ganske begivenhetsløst for seg. Dermed var sensommerturen 2021 over og vi ser allerede frem til ny tur i 2022.