Nyheter

Høsttur til Sharm El Sheikh 2023

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På sensommeren bestemte familien Pedersen/Jakobsen, familien Strachan og Ritha seg for å ta høstferie i utlandet, nærmere bestemt Sharm El Sheikh i Egypt. Ferien ble lagt til uke 43/44, og vi var 12 stykker som reiste sørover, hvorav 4 dykkere.

Flyet til Egypt gikk på lørdagen, men Dennis og jeg begynte reisen allerede på fredag. Vi tilbrakte første natt på sofaen til mamma og pappa (og Guro) siden vi skulle kjøre sammen til Gardermoen tidlig på morgenen. 5 personer, 5 kofferter og håndbagasje i en Ford Mondeo gjorde at jeg måtte sitte skvist mellom mamma og Guro, med én koffert på fanget, mens Dennis og pappa satt foran og koste seg.

På flyplassen møtte vi resten av gjengen, og på tross av at både jeg og pappa ble stoppet i sikkerhetskontrollen, kom vi oss etter hvert på flyet. Sikkerhetskontrollen i Sharm El Sheikh derimot var litt mer omfattende. Vi måtte gjennom 3 kontroller bare for å komme oss til bagasjebåndet og ytterligere én kontroll for å komme oss ut den siste døren og bort til bussen.

Bussen tok oss til DoubleTree by Hilton i Sharks Bay, hvor vi skulle bo. Hotellet kunne blant annet by på flere basseng og barer samt egen strandsone, det var til og med bar i bassenget. Etter middagen satt vi oss ut for å få med oss dagens show. Mens vi satt der prøvde vi litt ulike drinker, og fant raskt ut at det var litt bingo å få noe som var godt. Hotellet hadde en bar utenom all inclusive, og denne ble testet samme kveld i håp om å kunne få noen bedre drinker. Bartenderen her hadde litt mer kontroll på hva han gjorde, men også her var det noen mangler. Det ble også tid til litt biljard.

Første halvdel av søndagen ble tilbrakt ved bassengkanten. Her nøt vi solen og all inclusive-drinker, drev med vanngymnastikk og testet vannsklier. Etter hvert vendte dykkerne snuten mot Sinai Dive Club, som holder til i et lokale inne på hotellområdet. Her prøvde vi utstyr og avtalte at vi skulle gjennomføre det obligatoriske prøvedykket dagen etter.

Etter frokosten på mandagen gikk de spente dykkerne ned til dykkersenteret, og guiden ga oss en gjennomgang av ruten vi skulle svømme. Harald og Derek har vært på dykkeferie i Egypt før, men for Dennis og meg ble det våres første dykk i Rødehavet. I tillegg var det første gang jeg dykket med Dennis og Derek, da begge ikke hadde dykket på noen år. Vi skulle ha to dykk ifra stranda. Det første dykket, som skulle være prøvedykk, begynte rolig på grunna, men det tok ikke lang tid før vi var nede på 25meter. Under dykket ble det litt dugg i masken, noe som det vanligvis bare er å skylle bort. Jeg valgte å slippe inn litt vann, noe jeg raskt angret på. Det salte vannet svei godt i nesa, jeg gjorde ikke dette flere ganger. Dykk nummer to gikk i motsatt retning, og etter noen minutter møtte vi på en skilpadde som knasket på noen koraller. På slutten av dykket var vi også innom en hule, den hadde noen små hull opp mot overflaten slik at sollyset kom inn.

På kvelden, etter middag, dro de fleste av oss til Old Market. Her var det mye rart man kunne kjøpe. Dennis kjøpte blant annet en kjortel, og Elida fant en kamel som måtte testes. Før vi dro tilbake til hotellet gikk vi innom Old Egypt park, et utsiktspunkt med kunstige fossefall, hvor vi fikk i oss litt drikke mens vi nøt utsikten.

Tirsdag dro flere av oss på ATV-tur. Vi ble lovet at det skulle være kupert terreng, og at vi skulle kunne leke litt. Det var stort sett flatt, og vi fikk stadig kjeft av guiden da ingen av oss ønsket å kjøre på rekke i lav fart. Det var ikke så mye futt i ATV’ene, så til tross for at det var flatt klarte vi å sette oss fast i sanda. Halvveis på turen ble det et stopp i en beduinleir hvor vi fikk servert te. Etter noen dager med all inclusive-mat valgte vi denne dagen å spise middag på hotellets italienske restaurant.

Onsdag ble det 2 nye dykk fra land, et i hver retning slik som på mandagen.

På torsdag leide vi egen båt, og hele gjengen ble med på tur. Dykkerne hadde hele 3 dykk før klokken var blitt tre, og mens vi var under vann drev de andre med snorkling. Sikten var så god at snorklerne kunne se det som var langt under dykkerne. Vi dykket på de tre revene Laguna Reef, Gordon Reef og Ras Ghamila, som alle ligger mellom Tiran Island og fastlandet.

På fredag slappet vi stort sett av på hotellområdet. Etter nesten en uke med kun hotellmat, ville Dennis og jeg prøve noe annet. Vi hadde tidligere blitt venn med den ene bartenderen, og han ordnet en ”god” pris på taxi til Naama Bay. I Naama Bay ble vi raskt dratt inn i en parfymebutikk, hvor vi etter gjentatte ganger hadde sagt at vi ikke ville kjøpe noe, endte opp med en liten flaske duft til hjemmet. Vi fortsatte med å titte i butikker langs handlegata, og fant etter hvert en restaurant som så spennende ut. Her ble det grillmat og suppe. Da vi var tilbake på hotellet fant vi ut at flere fra reisefølget hadde dratt til samme område etter å ha spist på hotellet, uten at vi støte på hverandre.

Lørdag var det hjemreise. Hjemme i Norge hadde det snødd mens vi var borte, men mye hadde smeltet innen vi kom hjem. Både taxfree’en i Sharm og på Gardermoen ble besøkt – som om det ikke var dårlig nok plass i bilen fra før… Da Strachan hadde fått pakket bilen og begynt på turen mot Oslo, syntes sjåføren at bilen var litt rar å kjøre. Vi fant et sted å stoppe og konklusjonen ble raskt at dekktrykket i bakdekkene var litt lavt. Heldigvis er en Strachan alltid beredt, for vi hadde en liten kompressor med oss. Vi fikk koblet opp kompressoren, men oppgaven ble litt for tung for den lille motoren som etter hvert brant opp. Vi hadde heldigvis fått noe luft i dekkene og kom oss til en bensinstasjon hvor vi fikk på de siste literne med luft.

Under dykkene så vi masse forskjellig fisk i ulike farger. Vi fikk også sett en skilpadde, men haiene holdt seg dessverre unna. Vi så flere murener, den største så vi på Gordon Reef, og den var sikkert to meter lang! Under oppholdet var det flere som ble litt uggene, men det hindret ikke oss i å ha en fin ferie. Mens dykkerne var under vann, holdt de andre seg i strandkanten, ved bassenget eller tittet i de nærliggende butikkene. Dykkerne hadde et ønske om å besøke nasjonalparken Ras Mohammed, men på grunn av strøm i vannet var ikke dette et egnet sted for snorklere. Restriksjoner gjorde at dykkerbåten ikke kunne gå inn i nasjonalparken for å plukke opp snorklere dersom de skulle drive av gårde, noe dykkersenteret ikke ville ta sjansen på. For at alle skulle være med på tur ble det derfor et kompromiss, og båtdykkene ble gjennomført ved Tiran Island i stedet.

Takk til Dennis, Guro, Derek, Kjersti, Ritha, Nina, Harald, Kenneth, Camilla, Robert og Elida for en fin ferie.

(PS: Bilder fra turen finner du her)